söndag 7 oktober 2012

En karikatyr

en teckning av mig själv som ska "hänga" bredvid en
presentation av ..mig själv. På Eremonaut dyker det
upp när det är dags.
--
Tanken går då till kariktayrens hemligheter. Denna konst
är svår att utöva. Det kan verka enkelt men det är inte så.
Jag kan inte själv men lite veta jag ändå. Hur man ska
tänka. Det gäller att peka ut modellens särdrag. detta
genom överdrifter. Överdrifter kan framhävas genom
att de exepelvis blir större än normalt. Men i en karikatyr
kan det också vara så att saker tar plats genom att andra
saker tonas ner.

I mitt utseende, som jag har tränat på så får jag ett
avlångt huvud genom att hakan görs mindre markerad.
ögonen brett isär och smala som streck. ögonbrynen
är buskiga och glesa på kanterna. näsan avlång. 

Bilden är inte en karikatyr men jag använde ändå
tankesättet när jag skulle göra bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar