lördag 10 november 2012

DeathRaj, fredag 2012-11-09

Jag tog med polaren R och gick till ungdomens Smedjan
för att titta på ett koppel med metalband. Iskallt ute, passande
väder och vi drack kaffe på platser där vi för hundra år sedan
satt och hade druckit annat.

Det var en kväll med nostalgi men kanske främst en kväll där
vi, som fyrtiåringar, kunde titta in och bli en del av den livliga
musikscenen som faktiskt finns. Föreningen Smedjan, eller om
den heter Stadskultstudion är mindre än då, men på ett sätt mer
klädsam egentligen. Det funkar som det ska. musiken är det
centrala och av den destruktiva ungdomskulturern sågs inte
ett spår. Det är shysst att det finns ett så bra ställe för de i
musik brinnande.

Det var fyra band som alla hade sina styrkor och svagheter.
Det metaliska var gemensamt men de kom i olika form.

Två gillade jag bäst.

Roligast att se var de smått kaotiska och extremlivliga i bandet
Buried Below från västerås. Deras uttryck slog an på ett punkigt
sätt som man inte kunde göra annat än fascineras av. Musiken
i sig var möjligen mindre minesvärd men deras akt var av det
slag att man tänkte att det man såg var ett band som i framtiden
kommer göra märkbara väsen kring sig.

Blood Mortized hade jag velat se ett tag. Dödsmetall är
på något vis lockande för mig men jag är inte helt biten (ännu).
Den står mest och nafsar lite på mig. Men det är det ibland
mallande nästan maskinrytmiska sektionerna som fastnar.
Taggtrådsgitarr finns överallt men det mörka ljudbilden i
death metall är av det mest älskvärda slaget. Bandte var tajt och
spelade bra. Men jag tycker sångarn var en trist figur. Kanske
blev jag avig när hanfällde en kommentar om att det var dåligt
med folk i lokalen. Han sa det på ett sätt att det lät som om det
var de som faktiskt var därs fel. Så hamnade han lite på minus
direkt. Han sjöng bra i sin grohl antar jag men hans scenmanér,
 som antagligen är menat som tufft och stabilt i slamret,
upplevde jag istället som oinspirerat.
Men låtarna var medryckande även för en novis som mig. Jag
handlade in skivan också som en port ner i mörkret! Jihoo!


Här är Blood Mortized. Bilden lånade jag från deras F.B Sida.

Blood Mortized 3 af 5
Buried Below 4 af 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar