torsdag 15 november 2012

Reevolution och Sekvens

Bokrecension!
Har läst två böcker från lilla Trombone igen! Båda har
gemnskapen att de är sinnesvidgande. På olika sätt.

Crister Boberg
Sekvensen om papperblomman

Bobergs poesi är fascinerande på märkligt sätt. Inte minst
i de längre dikterna. Där förekommer hela tiden den öppna
passagen till en annan värld. en sinneomtumlande plats som
i skrifterna framstår som ett slags nirvana-tillstånd. Där
livet sammanstrålar med sig själv.

Det fascinerande är hur Boberg håller sig ganska saklig om
sina upplevesler. Det känns och är lika mycket en
instruktionsbok som en skönt målande poesiresa.

olika platser - olika tillfällen - olika situationer 
återvänder, vittnas genom Bobergs hel-medvetande. Det är
härligt. Och händelser, om det faktiska, känns igen från
det tillfällen jag själv råkat krocka med mig själv.

En anteckningsbok från en modern schaman!

Betyg 4 af 5

~

Kristian Carlsson
Reevolutioner

Min favorit just ..NU i dagens poesivärld är Krister Carlsson.
Jag läste hans HISTORIETTERNA och blev slagen till
marken. Och nu har jag fått min efterlängtade Reevolutionerna,
som utgör No 2 i förlagets Epifysikserie.

32. Fiskarna faller i glömska för människan. Och kommer
aldrig att återupptäckas.

Den är tokig underbar och om Boberg i denna lilla interna
duell visar vägen till ett skön tomhet så har Carlsson sättet
att fylla världen med annolundlighet.

I poesin återsänder Kristian Carlsson världen i ett rufsigt
tillstånd och en tunt lager humor ligger över allt. Mycket bra
är det. Mina favoritiska delar i den alltför snabbslutande
boken är Reevolutioner där en alternativ, kanske kommande,
evolution spaltas upp i 67 punkter. också Konsistens är spaltat
i olika punkter med anknytning till själva punktens numrering.

Det är en behållning i sig att se hur Kristian Carlsson också
leker lite med diktformen. Han använder sig mest av list/spalt
formen i Reevolutionen som för mig som läsare känns som en
bra stabilitet att luta mig mot när den sköna galenskapen rusar
som mest.

Betyg 5 af 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar