lördag 12 januari 2013

Lenny Bruce: Konsten att va fräck..

 


Bokrecension:
Lenny Bruce:
Konsten att vara fräck så det fäster
Min fru har köpt säsong 1 & 2 av televisionsserien
Mad Men och den är trevlig att stundtals titta på. I en
scen så säger en av seriens reklamare, då de lyssnat på
en skiva med någon humorist:

"Han var rolig men inte är det någon Lenny Bruce"

Samtidigt så läser jag just boken om Lenny Bruce och
det blir därför en bra återkoppling till verkligheten i
vilket slags tillknäppt amerika han verkade. En krydda
som gjorde boken mycket bättre.
Bruce var en stå-upp-komiker som var rätt kontroversiell
i amerika. Hans framträdanden älskades och hatades till
lika delar vad det verkar på tidslig distans. Främst var det
samhällskritiska monolger men också kryddade med
ett grovt språkbruk.

Karriärren kantades av rättegångar för att ha använt
obscent språk ( Vilket var och kanske är? olagligt i
Amerika ) ..och boken blir efter nödvändig uppväxtstory
egentligen ett flertal redogörelser för olika rättegångar
och det absurda situationer som där uppstod.

Många komiker säger "Lenny Bruce" som ett svar på
"the real shit". Själv är jag ju inte så mycket komiker
så boken lämnar mig med ett stort "jaha?"
jag tror det är för åldrat för mig

Betyg 1 af 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar