fredag 15 mars 2013

tankar kring Sovstaden



Projekt Sovstaden går mot sitt slut eller sin början. Beroende
på hur man ser det. jag satt och ritade svartbläckshus och till slut
had ejag gjort 10 stycken. De var lite fräsiga och jag ville gärna att
de skulle höra ihop på något sätt. Så jag dammade av en idé jag haft
ett tag. att låta poeter skriva något utifrån en bild jag ritat. Jag
kontaktade 10 av de diktare som jag på olika sätt är förtjusta i.

De var med på noterna och flyttade in i varsitt hus. Det var så
den sovande staden vaknade. det hände något inne i varje hus
och tillsammans blev poeternas texter och dikter en helhet.
En slags berättelse om en stads liv. En kollektiv betraktelse
över livet.

Det var på inget sätt klart hur projektet skulle utvecklas. Men
det blomstarde ut och blev mer livligt än vad jag kunnat ana
eller kunnat hoppats på. texterna kom in, inläsningar av dikterna
och tabnken på en hemsida. En sida ordandes och en gemnasam
idé grodde fram. Ett förlag tog verket till sitt hjärta. Poeterna tog
ett beslut att göra välgörenhet av skapelsen. En poster togs fram
för att säljas av samma anledning. En klickabar sida. så snygg.
en PDF för nedladdning. ett frågasättande kring begreppet bok.
En studie av olika viljor i önskan att finna hamroni i mild konflikt.
ett studium av medmäsklighet. Jag kan beskriva det i stora ord
av den anledningen att jag är stolt över skapelsen. Inte av min
del speciellt, utan för att alla visat sina bästa sidor och gett av
sig själv för något osjälviskt och konstnärligt ogreppbart.

katsat sig ut till en främmande existens och sagt att jag blottar
mig och jag litar på att ni tar emot mig som jag är. Det är
stort.  

sidoklick börjar funka på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar