onsdag 20 mars 2013

Välkommen till Sovstaden



Under en tid har jag och 10 poeter pysslat med att foga samman
ett projekt som kom att heta Sovstaden. Nu, på världspoesins dag,
har det premiär och det som bemöter läsaren är en kolektiv skopa
kärlek för det skrivna ordet.

Länk

Det började med att jag ritade 10 hus. Jag visste inte vad jag skulle
ha dom till. Kanske en serie postrar möjligen, men en gammal idé
som jag haft liggandes i bakhuvudet gjorde med ens sig påmind och sa
att det var dags. Det handlade om att be poeter och skribenter skriva
något utifrån mina illustrationer.  Oftast brukar det vara tvärsom. Att jag
ritar något utifrån någons text. Jag skrev till 10 poeter som jag på olika
sätt beundrar och frågade om de ville flytta in. De sa Jäpp och då fick
de varsitt hus att skriva en kortare text kring. Ovetandes om den andre
så återkom texterna och den lilla stumma, döda staden fick ett märkligt
egendomligt liv.

Poeterna engarerade sig på olika sätt och projektet växte. Det blev en 
idé om en klickbar hemsida, där dikterna kunde presenteras. Det blev
inläsningar. Det blev korrläsningar av varandras texter. Det blev spånande
av idéer. Det blev inläsningar av sina texter för att besökare skulle kunna
lyssna på verken. Det blev förlagslagd på Freke Räihäs förlag med en 
tyst fårgasättning vad en bok är och kan vara. Det blev välgörenhet med det
sköna krumbuktiska greppet att samlingen hus hjälper de som inte har
hem. 

Min största inblandning utöver bollplank och ursprungsteckningarna var
att screenprinta en poster som säljs på hemsidan. Allt går till välgörenhet
via statsmissionens insatser för hemlösa.   

projektets hemsida kan man klicka och läsa och se och hjälpa.
Hoppas ni gillar det och hoppas ni sprider sidan till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar