söndag 7 april 2013

Bok: Du och jag, farsan

Recension
DU OCH JAG FARSAN
av Cajsa Stina Åkerström

 

 
 
Cajsa Stina Åkerstöms barndomsskildring är rätt hjärtskärande.
 Hon växte upp med en far som inte var som de flesta andra papps.
Tillika var han också den kände vistrubaduren Fred Åkerström.
Den man brukar säga sekunden efter man sagt Cornelis Vreeswijk.
 
Pappa Åkerström var en man med många brister som i sin tur bottnade
i sin miserabla uppväxt. Ett ont arv ligger i släkten Åkerström och
det färgar den stackars lilla flickan Cajsa Stina till en spröd  varelse.
 
Jag känner verkligen för henne och hennes utsatthet. Kanske är det
för att jag själv är en pappa med en dotter.

Boken är utlämnande för henne, i blottläggande av djupaste känslor
och tankar om sin pappa och för honom, där hon lyfter fram en
Fred Åkerstöm som var en allt annat är trevlig gitarrplinkarfigur.

Det är, bortsett från själva personporträtten, en "kul" studie i
bakom-kuliss-livet för den kända trubaduren. Hon skriver ogenerat
i riktad stil till sin pappa. Dömande och argt och på samma gång
mycket ömsint. Säkert har Cajsa Stina en del spöken kvar att
arbeta med från sin barndom. Det är föresten bokens själva baksida:
Man, hon,  får aldrig en riktig uppgörelse med grollet. Boken
bara slutar liksom när Åkerströmskans pappa mulat. Summeringen
av hennes tillvaro idag är liksom för kort.
 
En bok jag rekommenderar. Speciellt om man är fantast av
Fred Åkerström.
 
Betyg 3 af 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar