fredag 5 juli 2013

Järnmannen VS Stjärnmannen

Bokrecension!

När semestern är här så brukar jag köpa några pocketar på
närmsta kiosk för att ha lättledig sommarläsning. Jag brukar
rata deckare och hellre dyka ner i det så väldans populära
rockumentärträsket. Så gjorde jag också i år och det blev
två böcker om gitarrister.

IRON MAN av Tommi Iommi
och
NO REGRETS om Ace Frehley  



de här böckernaomrockisar är nästan alla stöpta i samma
form såvitt jag har kunnat upptäcka. Något undantag finns
i Pattis Smiths "Just Kids" som hade ett lite annat grepp.

 men i regel är det denna story:

Vi var fattiga när jag växte upp. Vi söp och tokade.
Sen började jag göra musik och träffade Bandet. Vi
kämpade en stund sen tog det ordentligt med skruv.
Vi söp ännu mer och hade världens bästa droger som
vi tog för mycket och så hade vi sex överallt och
konstigt och köpte skitmycket tokigt med alla våra
skitmånga pengar. Jag dog nästan. Nu är jag clean
och återhållsam. Men skryter ändå om det destruktiva
fast boken ska ses som en varning om hur man inte
ska göra.

Likadant är det i Tony Iommi & Ace Frehleys
böcker också. Lite tröttande egentligen. Men en viss
förtjusning finns det i att läsa för att man från valptiden
minns musiken, skivorna och postrarna som det handlar
om. Det blir lite nostalgitrippigt.
Den mer intressanta av böckerna är Iron Man för
att den mer berättar vad han, Iommi, har pysslat med
sedan det begav sig som värst. Frehleys ton är också
mer drogromatiskt och avhandlar eftertiden, som har
potentiellt högre läsvärde, väldigt snabbt.

IRON MAN får betyg 2 av 5
NO REGRETS får betyg 1 av 5  

Roligast i båda böckerna är de två isnlagen av uddligheter
som finns. Spoilervarning men ändå. Iommi skriver om
sin förlorade förmåga att resa utanför kroppen. och
Stjärnfiguren skriver om sin närkontakt med de
utomjordiska. Coolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar