lördag 28 september 2013

En Lycklig Kompis


Tavlan heter "Den lyckliga Kompisen" och är ett
själsligt avmålning av köpingspoeten Daniel Löthskog
Kluck. Han frågade mig om jag ville göra en tavla av
honom och då jag har en gång tidigare försökt mig på
liknande måleri, alltså måla av någons inre, så ville jag
gärna göra ett försök.

Jag bad honom skriva ett brev till mig och att det brevet
skulle vara en del av det material som ska ligga till grund för
tavlan som skulle målas.

Så gjorde han och det var ett brev som berörde på flera
sätt. Allra mest att han vågade skriva så helt ur sig själv
och ge till någon annan.

Nu kan jag inte berätta vad som stod i brevet men de
som hade betydelse för motivet var återkommande
siffran fyra, färgerna rött/svart/lila/vit och den beskrivning
av sitt sätt att vara och ta sig an världen gjorde att jag
ganska snart hittade min tolkning av honom.

Det blev en slags demon och själsigt from figur i ett.

Jag är nöjd nöjd nöjd med resultatet och jag tror, och det
är ännu viktigare, att även Klucken är nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar