fredag 29 november 2013

krönika: Independed Brain


I N D E P E N D E D   B R A I N

* 

Jag spyr räv på dig om du tipsar om en till måste läsa-se-uppleva-göra-grej! 
Din välvilja uppskattar jag - visst är det så och jag är glad att din upplevelse
 är av en sådan hänförd karaktär att du fullkomligt bubblar över i ivern att 
missionera budskapet. Det har sin objektiva charm. 

Men VET att det hela är fullkomlig bortslösad tid när du närmar dig mig med 
upplägget Du-bara-måååste..

I det där måååste-ögonblicket födas nämligen, inom mig, en motståndskraft 
som är lika oresonlig som reell.

Fucking kontrastrik är jag också för jag har inga problem att vara på andra sidan.

 Vem minns inte den här stilen?
- Du ska få en present! Ett blandband med dom bästa Judas Priest- och Manowar-
låtarna. Och så fyllde jag ut med Thin Lizzy och på baksidan är det Sweetalbumet 
Fanny Adams och ett tyskt band som heter Restless. Eller Reckless.

Japp och självklart skyldig! Jag är och kommer nog även framledes vara likadan 
som du, min vän och upplevelsetipsare. 
Varför det skär sig i mig är mystiskt. Kanske upplever jag det som en direkt förolämpaning att behöva tipsas? Kom-inte-&-säg-vad-som-passar-i-min-hjärna-thank-you-&-good-bye. Jag känner mig som en idiot för att jag inte själv lyckats fånga det där som tydligen skulle sitta så bra i mig. Jag kommer ständigt till korta. Sorlet krossar mig till intet: Har du läst Bukowski? Så råcool snubbe alltså. Men det vet väl du? Du mååste ha läst Bukowski! Franskavågenfilmerna har du väl ha sett? Kufiska och så mycket DU! Du mååååste börja se dom. Men visst har du läst filosofer, va? du måååste ha gjort det. Wollstonecraft och Sokrates. och Du måååste ha läst Lovecraft och William Blake?! Du mååååste hört Totalt Jävla Mörker va?. Du mååste måååste måååste Håll käften! Okej då. Jag erkänner att jag har absolut noll koll alls på det som jag måååste ha koll på! Jag trivs rätt bra med det också. Begreppet kan kallas Independent Brain om man vill vara engelsk och om man vill behålla någon slags värdighet i de här voltorna är syftet att inte befläcka sitt fullkomligt välfungerande tankeorgan med intryckligheter från utsidan. Tesen! En filosof kan inget lära ut om livet om den inte har en direkt ankring i din egna existens. Bli istället din egen filosof. Du har de enda rätta förutsättningarna att fatta nånting ur dina grubblerier. Det är så skönt att känna sådär även om det innehåller en dos självbedrägeri. Som skapande figur finns det också en intressant frågeställning i greppet: Det jag konsumerar återspeglas i det som jag producerar. Man kan göra musik om upplopp. No problemos! Man kan göra böcker om resor. Trevligt och Helfestligt, Allämänbildande, Jätteintressant och Kunskapsorienterande. Men knixet att måla en tavla inspirerad av en tavla man sett! Eller, kan jag skriva dikt om en dikt och mena att det är min dikt. Varför eller varför inte. Är jag en skapare då eller ett slags filter? Kan jag vara båda i ett? What ever ... Be a independed Brain! Du bara måååste pröva det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar