tisdag 5 november 2013

Två festligheter


Här är en del av dom där tavlingarna

Nu börjar det vara dags för de tvenne konstigheterna
som jag är inblandad i. Håller på och packar tavlor. Iris
hjälper till. Bestämmer vilka texter som ska läsas. Förbereda
mig i själ och hjärta. Nervositet är underligt under kontroll -
eller vis av den stärkande sommaren - jag kommer inte bli
nervös förrän det är dags. Då bultar det värre däremot.

På Lördag är det Kulturkrocken. Det är en blandning av
poesi och konst och musik. Jag medverkar i egenskap av
arrangör tillsammans med Tobba Andersson. Också som
utställande konstnär och poet. Vi två ville göra någonting
och Tobba är sannhjälten med förutsättningarna genom
lokal och erfarenhet. Idéen var och är att vi tar med oss
medverkande från varsitt håll. och så krockas det hela i
Örebro.

Lördag den 9:e
Musikstation alldeles vid centralstationen
det börjar klockan 17.00


 Från mitt håll så kommer då jag förstås. Och så Benny Wallin
i form av den mytomspunna Spindelhäxan. Benny är en av de
absolut bästa musiker jag vet och ha honom med gitarr, sin sång
och känsla för melodi är en ynnest av sällan skådat slag.

Sedan Kim Larsson från Eremonaut. Kulturella riddaren från
Stockholm red ut när Tony Valner alldeles nyss fått förhinder.
Både Kim och Tony medverkade i den besynnerliga tegelstenskaoset
HEMSAND 2 och jag hoppas att får höra lite om den eller kanske
något annat. Kim var med när Sovstaden läste i somras i Köping
och han e riktigt schysst kompis som dundrar in med kortvarsel.

Tobba har med sig Torbjörn Larsson som målar verkligen spännande
grejer. Har sett lite av hans konst och det är bra. Vi kommer passa
bra ihop tror jag för han tillhör, i likhet med mig, den målarkonstgren
som skulle kunna kallas naivism.

Tobbas trubadurstrå till stacken är Ina Knutsson och det poetiska
kommer från Saga Hedberg. Båda dessa sista namn är nya bekantskaper
för mig och det ska blir spännande att se vad de har med sig. jag ser
fram emot balunsen. Kommer bli en toppkväll.

~

Både Kim och Saga kommer helgen efter, den 15:e November
till Köping som medverkande poeter i den första (!), årliga (!!)
poesiträffen POESI ÅT ALLA.

Här är alla medverkande:

Tomas Winter, Csabi Urban, Jessica Katarina H, Ann Dahlström,
Mikael Grönlund, Kim Larsson, Klara Norling, Marlené Forsman
Joel Andersson, Anna Birgitta Olofsdotter, Mathilda Hagman,
Kristina Brandel, Saga Hedberg, Göran Strömberg och Håkan Eklund.

Den sista där är ju jag.
Jag och Ögir slog ihop den här kvällen för jag ville sprida poesi och
dom har sin ambition att vara en kulturell platform där vad som helst
kan påträffas. Det stora men även det lite smalare. Jag är otroligt
tacksam hur att de öppnade sina dörrar på så vid gavel för den här
galenskapen.

Vi kommer husera på övervåningen av Ögir då det blir fotboll därnere
senare på kvällen. och det passar utmärkt. jag var ner och tittade på
lokalen och det har förutsättningarna att bli hur mysigt och grymt
som helst.

På undervåningen kommer det vara utställning med mina tavlor
också. dom kommer hänga där ett tag framöver.

Poesi åt Alla - med öppen scen
Fredag den 15:e
Ögir i Köping
Öppnar 19.00        

~

att min poesi och min tavelkonst färdas bredvid varandra
såhär är extra kul. jag gillar att man tar en massa olika ingredienser
och kokar ihop. det klickar spännande. jag medverkar ju också
i egenskap av nån slags arrangör i båda fallen också och det
är ju utmanande. Båda sakerna är ganska softa i-o-för-sig men
det är utmanande ändå.

En viktig grej med båda kvällarna är, för min del, att visa att man
kan göra tillställningar själv. bara glutta runt omkring sig och sätta
fart. Poesi behöver mer exponering i samtiden. och inte bara
de som skriver och synas i de finkulturella snäva sfären.

hoppas ni kommer hit eller dit!     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar