torsdag 15 september 2011

Illustrerad novell

Jag har skrivit färdig en till Novell till min nästa bok. Den var väldigt
stimulerande att skriva för den var i handling fri att ta de vägar den
ville gå. Så blev det också en annorlunda histroia tycker jag.

Har ritat en illustration till berättelsen som ses högst opp. Den är
jag toppnöjd med och också den andra som jag gjort tidigare. Men
frågan är om illustrationer ska vara med? Jag har förvisso haft det
så i mina tidigare böcker, att jag blandat text med bild och för det hela
totalintrycket så vore det passande.

Men det krumbuktiga försvinner om man gör en illustration mitt i
texten om den inte är mer allmängiltig. som exmplet ovan: Den visar
en specifik händelse i historian och blir därmed en spoiler för den
eventuelle läsaren. Tänk: Man bläddrar ett blad, ser bilden och sen
måst man läsa om bilden liksom och det blir ingen överraskning.

Ett annat trubbel är också att man inte kan rita gubbar så där
speciellt mycket eftersom det lägger en bild i läsaren. Man säger
att figuren ser ut si eller så. Stämme rdet inte med hur någon tänkt
så blir det en grumsad läsupplevelse.

Summeringen blir: Måste, om det ska till ilustrationer i verken, hålla
mig till allmäna intryck: Till denna berättelse som handlar om en
frukthandlare så kanske en frukt, ett fruktbutik eller kanske en liten
blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar