måndag 30 juli 2012

Recension: Syster Ingrid - punk!

 Syster Ingrid heter ett punkband som nyss släppt sitt
debutalbum på Spotify via egna skivbolaget
Computer Killed the Recordstore. Jag fick en önskan uttalad till
mig att recensera och hjälpa till att sprida. Det gör jag så gärna.
Jag har just nyss börjat ta emot recensionsmaterial igen* och det
känns verkligen inspirerande att plocka upp grejen igen. Dock
kan jag som parantes säga att jag inte kommer skriva ner
recensioner från länkar i framtiden. Jag tycker om att se till
hela alltet. omslag och etikett och allt lull-lull efterfrågas.
Jag ger min ärliga utformulerade åsikt och det kommer kosta
mer än en mailad musiklänk. Nu är förvisso tiderna annolunda.
Men ändå. så kommer det vara. recensionen av Syster Ingrids
spotifyerade album  Punk! är alltså ett slags undantag

Omlaget är riktigt snyggt. enkelt och effektfull bild som
kanske inte på någotvis återspeglar innehållet men just det gör det
hela lite punkigt på sitt vis. en klassisk pinup-bild med lite extra
curves på damen är ett skönt hurrarop i en spinkig samtid.

Musiken som slår emot mig i spelarn är tajt rak punkrock med
ett ploj-skimmer i texterna. jag gillar inte helt det sista. Man kan
inte sätt likhetstecken mellan begrepp som punk och arga texter.
men jag gör gärna det om än felaktigt. Jag tycker inte det ligger
så mycket argt i Syster Ingrids utbristningar till omgivningen. det
känns lite synd för texterna är bra skrivna och tänkta. jag kan
inte allt de sjunger men det lämnar mig med en känsla av att inte
ta sig själv på för blodgigt allvar. Det kan vara skönt ibland men
just här känns det mellanåt att de hellre skojsar till det än att
dänga på med snygg uppåtsparkande trallpunk. Kraften har dom
verkligen att kicka snyggt. Ett spår står ut mer än de andra:
Rektoskopi. Mycket bra bra bra. sådär som man bara säg Yes! Det'
e så det ska vara och låta!

Jag tycker det lyser mest igenom inspirationskällan De lyckliga
Kompisarna och ibland kanske Randy och det är inte fy skam att
 nämnas i deras närhet. de spelar tajt som tusan och ljudkvalitén
är riktigt bra. låtarna kanske är till-och-med för polerad ibland.
Men detta landar nog i att det är rätt proffsiga musiker i bandet och
 deras vilja är att det ska vara så bra det bara går. Det lyckas det med
till fullo!

Betyget blir en rak 3:a af 5  

Jag kommer lyssna på Rektoskopi många gånger.

* jag höll på med recensioner i avsomnade Doghead e-zine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar