lördag 17 november 2012

Bok: I tidens Rififi - Historier om Blå tåget


Recension:
I TIDENS RIFIFI
- historier om BLÅ TÅGET

~

Den här historien hittar du inte i boken men jag lägger fram
den ändå. Först gjort Ebba Grön låten Staten & kapitalet. Den
fanns med på den knastriga LP "samlade singlar". Sen gjorde
Blå Tåget En version på en annan knastrig Skiva som var en
dubbelskiva med samlad musik från MusikNätetWaxholm. 
Jag var ute efter efter annan på den samlingen. Men det var
omöjigt att inte lyssna på sökattraktionen cover.Väl rispad
några gånger fastnade klarinettversionen med extra verser och
allt! Ibland gnolade jag till & med på Blå Tågets version.

Tore Berger, Leif Nylén & Torkel Rasmusson har tillsammans
skrivit boken om den proggorkester den en gång var medlemmar
av. Det är intressant bok som tidstudie av det då-rådande kultur och
musik-klimatet i Sverige. Men hur gärna jag än vill gilla det så
upptäcker jag att det jag bara bär ointresse kring det. Tore, Leif
och Torkel skriver bra på så vis att det alla skriver fritt från sina
minnen med nedslag där och där. Inte nödvändigtvis i kronologisk
ordning. Det ger en nyanserad bild av allt. en sanning är som bekant
aldrig lika för två olika individer.

Men dom har gjort ett litet misstag som gör det svårare att följa
med som läsare. Nämligen skrivit vem som skrivit stycket i slutet av
varje textavsnitt. det medför att jag har svårt att hålla rätt på vem
som skrivit vad och när man inte har helt koll på vem som är vem
från början så blir Tore Berger, Leif Nylén och Torkel Rasmusson
faktiskt väldigt lätt Torkel Nylén-Berger och Leif-Tore Rasmusson.
Läsupplevelsen störas.

Det är progg-raka vittnesmål från 3 musikprofiler. Inget sensationellt
spännande men desto mer som en verklighetsförankrad berättelse.
Vilket inte kanske alltid är fallet i böcker om rockmusiker.

Det bästa med hela boken är att det i bakpärmen sitter en CD
med utvalda låtar ur låtlistan. Flera av låtarna berörs i boken och
det är kul att få en mer substans kring författarnas tankar om
musiken när man som jag, inte helt har lyssnat på Blå Tåget
på det sätt som kanske behövts.  Låtarna är riktigt bra och laid back.
gillar!

Betyg 2 af 5      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar