söndag 5 maj 2013

Container 90 - Working Class League

 
Recension:
CONTAINER 90 - Working Class League
 
Container 90 är tillbaks igen. Elektronisk 
punkiga dängor handlar det om och dom gör 
det riktigt snyggt. Jag är inte hemma i 
EBM-gengren men det jag sett och hört så tycker
jag att Container 90 är ett av de intressantaste
aktörerna. Inte minst så är hela deras utstrålning
och budskap trevligt punkigare och hjärtligt 
rockigare än andra. Nota Benne - som jag vet.

Det låter som det brukar låta. Käftsmällar som 
lätt fastnar i sinnet. Favoriten är "Raise your finger"
där fotbollskörsrefängen genast vill att jag ska
upp och Pogaåogapoga. Det är förvisso vad varenda 
låt vill men på just den nämnda så var det ståhår 
på armarna. Också i avslutande Lennoncovern 
"Working Class Hero" var det knottrad hund genom 
hela spåret. Covern är lite skiljande från de övriga
låtarna men det slår en att låten är jäkligt passande
för Container 90-dress.

Det finns en genomgående känsla i texterna. Mer 
ilska och frustration än tidigare och det är en 
underdogmentalitet al'a pitbull som går igen. 
Underklassen mot överklassen, livslotten och 
maktlöshet. Mycket bra skrivet och känslan finns 
i även de mindre arga texterna, som hyllningen
 till ölöppnaren "key of life".

Albumet kommer i många olika skepnader. 
 
Numrerad Cd och Lp och även en lyxversion där ett
 antal Merchandise prylgrejer medföljer.
Typ ölöppnare! Och jag har ju ritat bilderna och e ju 
förstås störtförtjust i att de pyntat så många grejer 
med mins teckningar. 

En 'rolig' kuriosa om teckningarna är ju att en
av bilderna vägrades att bli tryckta av ett tryckeri.
Det blev ett lite stolt ögonblick i min ritarkarriär.
Ett hurra till bandet som bytte tryckeri istället 
för tecknare. Så nu kan hela världen se min 
provokation till bild.

Jag sätter betyget 4 af 5 

..till C90 och albumet Working Class League

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar