lördag 8 juni 2013

Ett försvarstal

Sjusvansad Katt! Va e det för en bok? En del undrar. Och jag
ska försöka formulera lite kring den. För de flesta tror att det
är teckningar i strid ström. Och det kan jag kanske förstå för
vännerna vet ju att jag gillar att rita. Och en del andra tror att
det är dikter av samma anledning, nämligen den att jag gillar
att skriva poesi.  

Men Sjusvansad Katt är inte det. Förvisso och möjligen finns
det poesiinslag i sättet som jag skrivit boken. Men boken är
enklast beskrivet som en dialog mellan ett berättarjag och en
mystisk katt. Berättarjaget söker efter något och katten är
den som sitter på svaren. Dialogen utvecklas strax till en
medvetandevidgande resa där en vildvuxen fantasi fick helt fritt
spelrum. En bok som under skrivandets gång la fram saker om
mig själv som jag inte tidigare visste. Ett dyk neråt i den absurda
rumlighet som är jagsjälvet. 

Men det är inte bara egotrippande. För tankarna och greppen
går igen hos alla. Jag ser det själv i det talade att jag är en
poet och de närliggande mänsklingarna vet det. Och ofta är det
som dom delger mig ..saker. berättar om sina drömmar och
fantasier med förhoppningen att jag ska förstå och känna igen.

Det gör jag! Och jag uppmuntrar varenda liten skugga av dröm
som bor hos mina vänner!

En säger: Jag skriver också dikt..det hamnar i byrålådan. Vet inte
 om jag vågar skicka in det till något förlag eller så
En annan säger: Jag funderar på att gå en akvarellkurs på ABF. Vad
tror du att man måste kunna?
En tredje säger: Jag brukar dricka lite vin och sjunga gamla
countrysånger nere i gillestugan. Det är helt knäppt. Men jag gör
det nästan varje helg och  ..jag tycker om det.
En fjärde säger: Jag var med i revyensemblen ett tag. Men jag hoppade
av efter ett tag. Det var inget för mig. Tror jag. Jag ville bli skådis.
 
Och så vidare.. hela tiden visar folk sina drömmar för mig.
I förtroende. Och det är intakt för jag formulerar om dom lite
i exemplerna här ovanför.  

Det är även det som Sjusvansad Katt handlar om. Jag vågar
Visa det allra djupaste av mina tankar. Jag vågar fånga den tanken
Att skriva ner hur jag ser på alltet. Ta plats som en slags filosof.
Tappa grus i maskineriet Jante. Att våga göra det där.

Det läskiga går över. Jag har gjort det förut. Målat tavlor och därmed
Visat lite av mig. Skrivit dikt och krönika och visat lite av mig. Vet inte
Varför jag gör det. Lite kickar i vardagen. Att kliva ut på tunn is bara
för att testa om det håller. Typ så. Och varje gång har det varit ofarligt.
 
Men om jag visar upp allting då? Om jag visar alla dumma tankar!?
Om jag lyfter fram det knepiga och det fula i mig! Våga jag det?
 
Ja!

Sjusvansad Bok är också en katt som vill värna om min bästa
vän fantasin. Hos mig ligger tillstånden i samklangande samförbindelse
Jag kan uppleva det fantasifulla i det torftiga och även tvärtom.
Det torftiga, förhatliga, vinner hela tiden hos dig och mig och alla.
Jag försöker med Sjusvansad Katt fånga upp det fantastiska fantasifulla
som borde vara likviktigt.

I nästan första dikten jag skrev jag så skrev jag så och det
stämmer fortfarande. Mitt ständiga korståg och motståndskraft!

 tro på rymdiska tefat
 tro på superkrafter
 tro på troll
(Du)
har fan rätt till att göra så

 Där ligger grundfröet till Sjusvansad Katt. Köp dej en katt HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar