söndag 15 maj 2011

Blitzkid & Belsepub










Min fru är fantast av skräckpunk. Jag också till viss del
men det var hon som fick iväg oss för att bevittna Blitzkid


i Göteborg den gågna helgen. Ett häftigt äventyr i sig att
få kasta sig på ett tåg och tuffa bort från vardagen i 4 timmar
och vidare att digga loss lite grann i kontrast mot den stora


melodifestivalen som satt fast i tvn.

Ett fåtaligt likasinnade hade kommit till spelningen på


rockklubben Belsepub i Majorna men känslan var glad och


av familjär karaktär. Di unga var Gothiska och Punkiska


och stället var trevligt slitet, mörkt och passsande.




Jag köpte en vinylsingel och sedan var det glutt som gällde.




Förandet var Zombiesuckers som rockade bra men blev


ganska enformiga efter en stund. Mets för sångarn, som till


en börjanm låter grymt bra med sin hesa röst. Men densamma


är också vad som stör mig efter kansk 3 låtar.




Ska han krax såhär hel tiden?




Sen var det "The dead next door" som jag tyvärr inte såg så


mycket av och ska lämna därhän därför. Båda öppningsakterna
är svenska och det var nog säkert en grym fjäderhatt att få spela


med Blitzkid.




Sen kom dessa blitzar och spelade in på småtimmarna. De var
väldigt mycket bättre live än jag upplevt via sidolyssandet på
frugans hemdigg. Eller kanske de var mer energiska och livfulla.


På skivorna är det ganska mycke lugna skapelser men dessa


hitar blev alla i 2-taktstempo. På gott och ont.

Men som helhet blev mötet med Blitzkid och Göteborg
mycket bättre än förväntat. Betyg 4 döskallar av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar