måndag 24 september 2012

Fundersamhet

Ett dilemma har uppstått idag i mailboxen. En författare
frågade om jag ville recensera hans bok. Jag har efterfrågat
recensionsmaterial i en nystartad miniveksamhet att lyfta fram
mindre aktörer på kulturella skådeplasten. Främst genom
just recensioner.

Jag har i efterlysningarna specifikt efterfrågat fysiska böcker
av den anledningen att jag inte har någon sitta-vid-dator-läsa
-förmåga. Jag gillar ju den fysika boken till sitt format.

En trevlig sidoeffekt är ju också att jag, som bokkonsument får
böcker som jag kanske aldrig annars skulel upptäcka. Saken
tycks fungera. jag har intemottagit skivor med musik ännu men
böcker trillar in lite överallt ifrån.

Och också då från författaren som jag inledde detta inlägg med.
han har skrivit en bok. Men den finns bara i e-form. Dilemmat
är just detta att e-bok-verksamhet är ju verkligen en alternativ
bokutgivningsverksamhet som är just en sådan sak som man
borde ge sig hän åt.

 E-boken öppnar, på ett trevlig sätt, ännu mer för vem som helst
att skriva och bli författare. Det är ett sätt att göra verklighet av
sina drömmar som inte kostar någonting alls egentligen. Som jag
gjorde själv när jag gav ut min novellsamling på vulkan.se.
 Vidare är e-boken, vare sig man vill det eller inte, en utveckling
av bokformen som är här för att stanna. Framtiden, liksom.

vet inte hur jag ska förhålla mig just nu. Genom att neka att göra
recension så blir jag en del av det förhatliga som kännetecknar
mycket av det som jag märkt i konstskaparkvarter..

För varje dörr som öppnas så låses två andra.

Är det rätt att hålla e-böcker utanför? Hm.

2 kommentarer:

  1. Nej, jag tycker inte att du ska hålla e-böckerna utanför. Inte för att jag tycker om dem som böcker betraktat, för det gör jag inte, utan just av den anledningen som du själv nämner. Jag tror att vi måste se sanningen i vitögat här.

    Jag har samma känsla som du för böcker. Att ha böcker i bokhyllan och att hålla dem i sin hand, för att vända blad, läsa sida för sida med ett bokmärke på sin plats, och känna pappret mellan fingrarna, det inger lycka och välbefinnande. Och även en känsla av rikedom.
    Av den anledningen så hoppas jag och tror att den vanliga boken kommer att ha kvar sin plats, men e-böckerna måste vi lägga till för att bredda och hålla kvar vissa målgrupper. Jag tror e-böcker kommer att främja läsandet i stort. Vi kan inte komma ifrån det ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar. Jag har funderat och håller med dej. det måste och ska ske en ändring.
      Just nu är de chanslösa hos mig men efter jul kommer dottern ha en i-pad att låna ut till sin pappa. :)

      Radera