söndag 16 september 2012

Recension: "Daniil Charms och jag" av Fredrik Ahlfors


Utgiven av Trombone Förlag
Daniil Charms och Jag
av Fredrik Ahlfors

Andra boken i det nyligen hemkomna bokpaketet från
Trombone förlag är en annorlunda roman skriven av
Fredrik Ahlfors. Den är mycket välskriven och det är
svårt att inte gilla boken. Själva omslaget tilltalar och
produkten som sådan likaså. Det känns i handen att det
är en genuin bok, om nu sådant kan kännas.

Ahlfors skriver mycket bra och det gör det lätt att följa
händelserna vilket behövs. Historien är nämligen ett
hoppande i tid via tillbakablickar samt små snedsprång
i alternativa platser. Jag var en smula nervös att boken
skulle vara svår men det var den på inget plan.

I botten finns en kärleksförklaring för den ryska författare,
Daniil Charms och hans verk. Jag, min lufs hade inte hört
talas om denne Charms och även det nervösade mig en
smula. Jag insåg dock rätt snart att förkunskaper om
denne ryske skribent inte är nödvändiga.

Ahlfors låter Jelinek Sandberg, en trött figur från Växjö,
hoppa av tillvaron och ge sig av till ett tröttare S:t Petersburg
för att söka efter något i det förflutna. Det är grunden
för en utveckling för Jelinek som på intet vis, yttre eller
 inre, kommer lämna honom oförändrad.

Ett litet grus som retar i maskineriet är karaktären Jelinek
Sandbergs poträtt som tecknas mycket bra men utan större
djup. han är på många sätt osympatisk och ansvarlös. Vilket
gör hans öde inte rktigt berör lika mycket som den har
potential till att göra.

Vidare negativt, vilket helt ligger hos mig, är den dåliga
kollen på rysk litteratur. Förekomsten av rena name-drops
som jag inte känner igen lämnar mig med en svag känsla
att läsupplevelsen inte blir total. Tråkigt men inte desto mindre
sant.

Jag skulle verkligen rekommendera denna bok om man
har lite rysskoll och förstås om man är förtjust i Kafka.
Fredrik Ahlfors är utan tvekan en Kafkasjäl i sitt berättande.

Betyg 4 af 5

*
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar