torsdag 11 oktober 2012

Bok: Syskonen Carlstedts Märkliga Tidsresa

Recension:
Syskonen Carlstedts Märkliga Tidsresa
Författare: Sanna Juhlin
Illustratör: Louise Nocky
Utgiven på Kikkuli Förlag

 
 Ett sätt att klara sig i konkurrans är att nischa sig och det har
det lilla förlaget Kikkuli gjort när de berättar i sin slogan att de
ger ut den udda kombinationen böcker om hästar och funktionshinder.
 
 Det senare av dessa två är aktuellt i Sanna Juhlins bok där en
av de tre huvudpersonerna sitter i rullstol. Det är roligt att se boken
som sådan och säkert finns det rätt mycket hästböcker men böcker
där huvudpersoner har olika funktionshinder är det mindre om.
 
 Det är en tonårsriktad bok som handlar om Karl, Fabian och Saga
som under ett sommarlov, på besök hos sin farmor finner en
tidsmaskin och ger sig av på äventyr i tidrummet. De kommer
till 1940-talets Sverige och upplever en annan samtid än de är vana
vid samt stöter på sin egen farmor vid späd ålder.
 Det är ett trevligt äventyr och välskrivet av Sanna. Jag som läsare
kan enkelt följa det som sker, vilket inte alltid är fallet vid
tidsresesagor, och det ger mig därför en underhållande läsning.
 I bokens ges också bilden av Sverige i andra världskrigets skugga
men även om det ligger en dold historielektion i texten så blir det
aldrig pilsnerfilm av det hela. Det är en positiv känsla i texten och
då den, boken, är ungdomslitteratur, så känns det fräscht och riktigt.
 
Boken är rikt illustrerad av Louise Nocky. Hon är väldigt mycket
styvare med ritpennan än jag. Det är detaljrika illustrationer och
det märks, både i text och bild, att de två efterforskat mycket för att
visa en trovärdighålla dåtid. Tekniskt är illustrationerna fulländade
men de är lite återhållsamma dock. De fångar allt som sker i texten
men det hade varit skojigare att se de flippa ur lite mer i teckningarna.
De ger liksom mer fotografikänslan än teckningskänslan.
Men det är förstås ett val man väljer som illustratör. Hur som helst
så är det välgjort.
 
Hade jag varit runt 10-15 år hade denna bok varit helt rätt. Även
längden känns avvägd till det rätta ( 110 sidor ). Nu är jag ju en
fyrtioårig gubbe. Men jag ska med glädje ge den till dottern när
det är dags
 
Betyget blir 3 af 5  

2 kommentarer:

  1. Tack för den fina recensionen, även om inte mina illustrationer var så roliga ... ;) Du håller den positiv och trevlig. Det tackar vi för ...

    SvaraRadera
  2. Det var en trevlig läsning på alla plan. bilderna också :) ..så jag får tacka tillbaks :)

    SvaraRadera