tisdag 30 oktober 2012

Children of Evil


Cruzical Film & Media heter ett litet filmbolag i Gävle som
jag stundtals stöter på. Jag tror att det är så att filmbolaget
finanserar sin egen existens genom beställningsjobb alá
reklamfilmer och musikvideor men deras hjärtligaste verksamhet
är skräckfilmstillverkning.

Det har genom åren fått ur sig ett flertal mer eller mindre
lyckade filmer men det har alltid varit produktioner som
fångat drömmar och det är därför man som åskådare inte kunnat
göra annat än att applådera och älska. Det är eldsjälar som det
handlar om alltså.

 Den senaste långfilmen, Svart Död, var en gastkramande rulle om
zombies i en gruva och med den filmen klev Cruzical upp och
blev kvalitétsmässigt flera steg bättre än tidigare. Och det är en
annan sak som har varit och är rolig att se. Hur det är bekanta
ansikten och namn framför och bakom kameran. Det tycks vara
ett sällskap som lär varandra att skapa skräckfilm som hobby!

Får man vara med?

 Nu har jag den finna förmånen att ta en förhandsglutt på deras
senaste alster som snart kommer nå ut i någon form. det är en
dikt som heter Children of Evil som vandrar mellan olika vanliga
skräckkaraktärer ( vampyr, varulv, häxa osv ) för att slutligen
landa i ett litet häpp!










 Jag gillar verkligen hur de använder sin skräckfilmsfetisch för
något så annorlunda som en dikt. Det är ett roligt grepp som
jag själv testat på nyligen. De är experimentella! Återigen har
kvalitén klivit upp några snäpp men jag tycker kanske den är lite
för kort. De har kunnat gjort den kanske en 15 minuter och
knåpat ihop en lite längre story för var och en av figurerna.

Men den tanken kan oxå läsas som ett utryck för en önskan
efter mer!

Kul grepp är också att det utspelas i en dåtid vilket passar
så bra den här typen av figurer. Kostym, smink och allt känns
proffsigt. Dikten är okej men häppet är inte så oväntat ändå.

Det landar på betyget 3 af 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar