måndag 29 oktober 2012

Musik: Freaky Fairytale band

Recension:
FREAKY FAIRYTALE BAND

Your revolution is a beached whale
&
You are a ornament in a dying tree


 
 Freaky Fairytale Band är en tämligen ny bekantskap för mig
även om har hållit på ganska länge. De började redan 2005 som
ett musikprojekt för grundfröet Benny Wallin och det har sedan
dess växt och krymt med medlemmar. Nu verkar de vara fyra
medlemmar som utgör orkestern. Jag har märk av dem genom
sett någon affsich på stan någon gång eller hört talas om dom i
samtal kring lokalt kulturutövande. men det har aldrig blivit av
att jag nosat upp musiken förrän aldeles nyligen.
 
 Det var låten I´m the incredible Bored, i en youtube-video
som slog an den där upplevlesen av att detta var människor
som skapar musik ( och videor ) på ett eget sätt.
 
 För det är egensinnig musik som möter mig i Freaky Fairytale.
Den läggs nog i facket psychadelisk rock skulle jag misstänka
men det är inte flummigt på ett negativt sätt.
 
Musiken är däremot förtrollande vacker! Jag upplevler den
som att den tar plats i rummet med en lugn självklarhet. All
hetsig desperation, SE MIG!!, lyser med sin frånvaro och kvar
finns det fyra musiker som helt enkelt gillar det dom håller
på med och ibland släpper iväg en skiva.
 
Låtarna är variationsrikt skiftande i ljudbilden men i botten
uppbyggda på ett sätt som inte vanliga popdängor förstår.
Freaky skapar mer stora skiftande musiklandskap som håller
sig kring den bestämda låtidén och det vamdrar runt. Sången,
mycket bra sång föresten, sjunger på ett mantra-liknande sätt
och det är lite smått en hypnotisk upplevelse. Och det är lite
modern hippiemusik skulle jag vilja säga på det bestämdaste
utan att för den skull göra anspråk på att kunna veta vad just
hippiemusik är.

Skivorna är trevligaste D.I.Y kvalité och är båda jämförliga
i brahet, men jag väljer Your Revolution is a beached Whale
som den stråvassare skivan. för den avslutas med låten
Sweetest Dream som faktiskt är en av de bästa låtar jag någonsin
hört. Alltså någonsin.

Evil Machine number 9,  Keep your mind open, I´m the
incredible bored, If capitalism was good och Deepest down
är alla andra låtar som är ruggigt bra och drar upp följande
betyget till en stark   
 
4 af 5
 
och Freaky Fairytale Band har därmed en ny fan. Moi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar