fredag 21 december 2012

Musik: Civil Olydnad


Recension:
CIVIL OLYDNAD

Det är julen 2012 och den hårdaste klappen man kan
tänka är vinylen som Göteborska punkbandet Civil Olydnad
släppt. En lång-singel med sju spår av smällkäftig punk.

Mitt förhållande till punk och till allt egentligen är att det ska
vara en gnutta humor här och där. Varför vet jag inte. Kanske
känns livet lite enklare om man inte kan skratta åt eländet.

Civil Olydnad delar absolut inte den inställningen. Musiken
är frustrerande arg. Texterna är våldsamt seriöst politiska och
de spelar som det vore sista chansen att göra sig hörd. Sista
chansen att ändra på något. Sista chansen att säga stopp.

På blodigt allvar alltså.

Då kan man tro att jag inte ska tilltalas spexiellt av denna
skiva men då har man fel ändå. Denna punkstil, vet inte vad
den kallas, men typ rå-punk, tjänar på att ha den allvarligaste
av anslag. Det ska vara så, liksom.

Civil Olydnad har, sen jag hörde dom senast på skivan Europas
Undergång ( de kan ha släppt mer sedan dess ), växt in i sina
nitiga kostymer. De är mycket bättre musiker och de märks
också att de har hittat hem i sitt språk. Den skivan var lite mer
stretandes åt olika håll även om de redan då var bra på att spela.

Denna vinyl, som bara heter Civil Olydnad, är som produkt mycket
snygg med omslagsbilder, stil och inget jävla skivbolag så långt
som ögat kan nå. Helt rätt! proffsigt. Fantasin hänförd vid tanken
om hur Civil Olydnad skulle explodera om dom kommit när
punken var som störst.

Texterna är raka och ibland ganska typiska och förväntade men
också djupare kvalitéer finner jag som text i avslutande spåret
Döda politker.

Lägg an, sikta, skjut.
Det måste få ett slut.
Vi måste börja om.
Det gamla måste ut

DÖDA POLITIKER
JAG SER DÖDA POLITIKER

ÖVERALLT

Jag skulle aldrig döda
Det är nåt jag inte gör

Men inuti mitt huvud
Det är där dom alla dör

Detta är en text som är extraordinärt bra. Våldsamt grepp i
orden som griper tag men i andra versen djupnar och ger
det underförtått att det är frustrationen att de styrande inte
gör något. Uppgivenhet. Besvikelsen. Död i meningen
att något inte längre lever. Politkern som en gång ville ändra
världen. Nu är han/hon slocknad som alla andra som ville
ändra. Mycket bra.

Låtarna är egentligen ganska lika varandra. Typ en slamrande
ljudbild med skriksång och allskrik i refrängerna. men de har
intressanta stick och break och tricks som ger varje låt
sin egna lilla spänning. mest imponerad i musikvägen blir jag
av trummisen Eli. Jäklars va han kan banka!

Hög kvalité på alla låtar men min favorit är "Aldrig som er".
En rysarbra dänga! Hittar ingen bra länk till bandet, men de
finns på fejsbok och så finns det en mailadress om man vill
kontakta bandet

civilolydnad@gmail.com

avslutningsvis så ger jag Civil Olydnad betyget 4 af 5 i
betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar