tisdag 18 december 2012

Bok: John av Cynthia Lennon


Recension:
John
av Cynthia Lennon

 Helt blind har jag inte varit. Jag har läst en del om John
Lennon och han är en inspirerande populärfigur för mig.
Mest fenomenet Lennon egentligen och poeten Lennon.
Jo. Han skrev och gav ut två diktsamlingar.
Så nog har jag sett och förstått att han inte var och är en
helt odisskutabelt ädel figur.

 Men när man läser John av Cynthia Lennon så fattar jag
att jag ändå har ett slags snällfilter i min syn på Lennon.

 Cynthia Lennon var Johns första fru. De var ungdomlingar
som gifte sig innan Beatles begav sig och de två hängde ihop
ungefär fram till skivan Sgt Peppers Lonley Heart Club Band.
 Hon är mamman till Julian Lennon och hennes berättelse är
kärlekssagan mellan henne & John samt efterspelet med
Yoko Ono och John och slutligen hans död.

 Bok är intressant främst av den anledningen att den på ett
mer märkbart sätt lyfter fram egenskaper som John hade
men som tvättats bort i andra skildringar av popsnöret.
En mer nyanserad bild av ikonen kommer fram. Jag vill
gärna frågasätta en del av skriverierna men inser att jag aldrig
frågarsätter det som skrivs om Lennon som bara är
vackert och brabra.
 Cynthias berättelse målar en del fult i poträttet. Inte bara. Det
är en väldigt hissande om John också. Men hon tystar inte ner
sådant som hon upplevt. Det är just det som får mig att inse
att boken antagligen har en rättvis bild av människan John
Lennon.

Yoko Ono hängs ut lite överdrivet som en ondskans figur
och det tycker jag är det sämsta med boken. För även om den
belyser skuggligheter i Lennons personligheter så missar
hon öppetmålet att han var en vuxen man som borde ha tagit
ansvar för de som var hans egna val. Lennon kan ibland framstå
som ett offer styrd av Yoko Ono.

Greppet att skylla allt Beatlesvärdsligt elände på Ono är tröttsamt
och får Cynthia att framstå som självblind. var det Yoko Ono som
slet John Lennon bort från familjelivet eller var det John som gick
därifrån?

 Hur mycket makt kan en mäninska ha över en annan?

En intressant bok. För mig föll det lite nytt ljus på Lennon

Betyg 3 af 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar