måndag 6 maj 2013

Bok: En Jägares Historier

Recension:
En Jägares Historier
av Aurora Ljungstedt

Hastur Förlag hade vänligheten att skicka mig Aurora
Ljungstedts En Jägares Historier.

Det är en utgivning av en nästan bortglömd författarinna som
levde 1821 - 1908. Då, under sin verksamma, levande,  period
var hon stor och beläst under främst pseudonymen Claude Gérard.



Men olika anledningar ledde till att hon föll i glömska efter sitt
lämnande av de jordiska sfärerna. Främsta var kanske just den att
hon som kvinna, enligt tidens rådande sed-och-bruk, inte skrev
under sitt eget namn samt också att hon underlät att själv försöka
befästa sin position för att hon fått det tutat i sig att det där med
att skriva bara var bla-ha-bla-ha. Tyvärr.   

Men faktum kvarstår att hon var en föregångare på flera sätt.
Hon tillskrivs exempelvis att vara den första svensk som ägnat sig åt
detektivhistorier och även var hon tidig med de gotiska skräcktagen
i sina noveller. En svensk, kvinnlig Edgar Allan Poe ungefär!

Så förstå min läsiver, då Poe är mig varmt liggande i hjärtat.

Jag blev heller inte besviken när jag läste den fina novellsamlingen.
För visst andas det Poe mellan raderna. kanske är jag blint för att
tidsepoken är densamma och därmed också skriftspråket. Det är
det där torra och högtidliga. Men det finns också innehållmässiga
likheter. Stora spöklika hus, brev, familjehemligheter och inte de
inte helt uträtade frågetecken i slutet av historierna.
Skillnaderna mellan de två är också där: Aurora står med fötterna
i ett skönskildrat svensk naturlandskap där Poe är mer dimma
och höstlika grenar.

helt läsarvänligt är det inte med det gamla skrivspråket men jag
tycker det är skönt att Hastur inte försökt modernisera språket.
En bakgrund att de ger ut denna bok är, får man antaga, att åter
föra in denna fantastiska skribent i svenska folkhemmet igen och
då är det rätt och riktigt att de behåller hennes egna språk.

Jag hoppas verkligen att de lyckas i denna antagna tanke. Hon,
vår första deckardrottning, förtjänar så ett bättre öde än glömskan.

Betyget är 5 af 5

~
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar