tisdag 7 maj 2013

Bok: Varg - Savage Street Poetry

Recension:
VARG - Savage Street Poetry
Av Ulf Hässelbäck



TOLVNITTION FÖRLAG
Ingenting rörde mig egentligen innan jag blev pappa. Jag visste
 orättvisor och fel men jag brann sällan. Men så kom dottern
och med det kände jag, äntligen eller till min förfäran, att jag
blev arg över något.
Genuint och på riktigt kunde jag känna den känslan att det är
fel av en stor att ge sig på en liten i alla dess olika övergreppsformer.
 Det var som ett uppvaknande.

Missförstå mig lnte här, jag har alltid tyckt det vara fel, men då,
 med dottern i mitt hjärta insåg jag till fullo exakt hur elak ett
utnyttjande av svagare verkligen är.

Ulf Hässelbäcks bok klarar jag inte av att läsa rakt genom.
Jag måste lägga den ifrån mig då och då. Annars skulle jag gå
sönder för mycket eller avtrubbas. Texterna är vittnesmål från en
kämpande människa. Mycket starka ord om övergrepp, om vad
det innebär att vara trasig och den tunga vägen tillbaks mot en
helhet. Hur man lär sig leva med öppna sår. Hur man aldrig lär
sig leva med öppna sår.  Jag lider med honom i ögonblicken.
Jag känner frustrationen hos honom, hur han så gärna vill nå
det barn han själv en gång var. Hur han vill rädda sig själv och
rädda alla andra som går sönder runt omkring oss dagligen och
hela tiden.

Det poetiska språket är rått och på intet vis förskönande. Det är
rysligt vackert på samma gång som sorgligt.

Jag anser att poesi når sin skönhet på två sätt. Antingen genom
skönt vackra formuleringar eller genom att poeten visar en omaskerad
 öppenhet. I det sistnämnda ligger Ulfs styrka. Han rör vid hjärtat och
 talar ur sitt för att desperat försöka rädda så många som möjligt.

 En fin sak är det! Och bokstavligt livsviktigt är det att sådana
böcker som Varg kommer ut och visar vad som också sker i
vårt fina folkhem!

Modig, vacker och mycket berörande bok med
 
betyget 4 av 5

Ett antal gästpoeter är instoppade här och var och det är snyggt
att bjudit in dom - kanske ett sätt att visa på mängd, att det finns
trasiga runt omkring oss (dej). Så är boken! I sitt väsen och helhet.

Jag vill att du ska veta att du inte är ensam! Att det finns en
framtid, en plats där du får vara ifred. Jag vill att du ska veta att
det finns vuxna som vill slå ner den där jäveln jävligt hårt för vad
han håller på med!

Instoppad också, i bleka grå småstycken och tänklerier.

2011 skadades/dödades 14 hundar av varg.
2011 skadades/dödades 27000 barn av vuxna.
2011 sköts 20 vargar.

Mycket stark bok  

2 kommentarer:

  1. En bra recension (lite roligt att bokrecensionen innan var En jägares historier).

    SvaraRadera
  2. Tack Daniel! Och skratt ett du har rätt i jakttemat. men vargar ska man int jaga tyck jag

    SvaraRadera