onsdag 24 juli 2013

Cash is King

Bara saken att sitta på ett tåg och rulla till Sthlm i ett
poetiskt ärende, mitt poetiska ärende, ger en upplevlese
utöver det vanliga. Man kan under sådana omständigheter
nästa känna sig som om jag var en mänskling som levde
på skrivandet och "det var ännu ett framträdande" typ.

Det känns surrealistiskt på något sätt. Angenämt konstigt
och inbillat. En del för-tankar spökade spökade förstås och
nervositet.

Men det släppte när vi kom fram till stället där tävlingen
Cash is King skulle ta plats. Varje tisdag under sommaren
hålls vid medborgarplatsen på ett ställe som heter Snaps
denna lilla mys-tävling. Enkla regler: de läsande läser två
verk var och har varsin plåtburk. Efter läsningarna så får
publiken slanta dricks i burkarna och den som fått mest har
vunnit.

Jag mötte upp med min förläggare, Johanna och hennes man
Daniel samt Ulf och Hendrik som var programvärdar. Och
de hade ett avväpnande sätt som fick mig att trivas och så
kom andra som skulle läsa och så Eremonautens utsände
herr Kim.

Stämning var snäll och kamratlig och det var under den
stämningen som läsandet ägde rum. jag kände mig inte så
nervös ändå och tyckte att mina läsningar gick bra. Första
läsningen var den här som jag kallar "Om ingen i köket"

~
Klockan har stannat i köket
klockan är fem över två
klockan har stannat i köket
tiden har fortsatt att gå
klockan har stannat i köket
nu är hon femhundra år
klockan har stannat i köket
av oss finns det inte ett spår
av oss finns det inte ett märke
i kökets svartvita damm
ingen har ställt upp en pinnstol
som föll när träd växte fram
ingen vill ordna upp röran
allting har rasat isär
ingen vet var man ska börja
ingen finns längre här
av oss finns det inte ett märke
i trädens urgamla bark
ingen har någonsin gått där
i kökets vildvuxna mark
klockan har stannat i köket
tiden har fortsatt att gå
mammutar leker i parken
klockan är fem över två

~
 
..sedan läste jag ur Sjusvansad Katt en del som är enklast
utplockat från bokens sammanhang. En del som handlar
om kärleken till Ann-Cha och dottern. Denna sista var lite
nervös att framföra för den kändes utlämnande på ett
hjärtansöppet sätt. men det var en utmaning som jag bestämt
för mig själv och nu, efteråt så känns det grymt att jag vågade
tala kärlek sådär.
 
De andra läsarna var olika bra och mitt eget framförande
hamnade objektivt i nedre delen av startfältet tycker jag själv.
Men inte de andra. För det blev slutligen jag som vann.
 
Möjligen har mysteriumet en lösning i saken att jag som
utböling inte blivit hört av varandra vid tidigare tillfällen.
 
Det blev en fantatsisk kul kväll även om jag fick
spänningshuvudbank efter ett tag. Och kontaktnätandet med de
andra drömmarna var guld värt. poesi kommer i många former
och också poeter!
 
Köp bok här eller också så kunde man gå till Snaps under
sommaren om jag förstod det rätt, så finns den där också.
 
V O F F 

2 kommentarer: