söndag 21 juli 2013

Andras Tankar om Sjusvansad Katt


Min bok Sjusvansad Katt har varit ute någon månad och det
har varit ganska nervöst men lugnar ner sig inombords när
jag märker att de som läst verkar tycka om den. Här följer
spridda skurar saxat ur omdömen med avsikt att locka dig att
köpaboken.

”Här finns en hyperblandning av sällsynt lekfullhet, gränsöverskridande fantasirikedom och en fascinerande brist på ängslan för litterära-kulturella hierarkier och traditioner. Texten drar läsaren in i medvetandetillstånd där man vistades som barn. Det hallucinatoriska landskapet, där inga riktiga avgränsningar finns mellan yttre och inre, genombryts ibland av plötsliga och i stunder överraskande vackra poetiska utfall.”
- Peter Lucas Erixon

”..då träder färgerna fram ur det dunkla och börjar tala på olika sätt. Jag tycker mycket om humorn och den originella storyn, de svävande samtalen, skutten mellan utflippad fantasi och vardag och ditt sätt att ditt sätt att leka med språket och göra nya ord av de gamla vanliga: mänskling, ingentingiska, rysarramsor, knöltroll och "Har du folie på huvudet?" Boken liknar ingenting annat jag läst, den är ju lite galen i positiv mening: vildvuxen, gränslös och egensinnig "
- Helena Looft

”Det var en härligt besynnerlig skapelse till bok. Fantasins anarki. Skönt för att sådant sällan får komma med, på det ostyrda sättet i en bok, sådant innehåll, i varje fall till viss del. Vissa delar är ju något mer konventionella. Och så finns det tankar bakom. Som skapar en viss ordning i kaoset.
- Alexander Carlesson

”Var får du allt ifrån?”
- Mamma

”Vem skulle inte vilja ha ett sjunde sinne! Och att orden fick ta den riktning ville! Och att man kommer igång med att slipa sin diamant. Och att man inser att det är oreda som behövs."
- Göran Strömqvist
                        
”Ett filosofiskt verk. Troligen den bästa bok jag läst av honom, dock har jag någon oläst titel. Men den går hästlängder förbi den förra jag läste. Som om ämnet berör författaren mer. Som om den nakenhet som föregår det metafysiska sökandet i den samtidigt är något som motsäger bilden av den samtida läsningen. Det gick inte att läsa den utan att tänka på att det kanske var författaren som var bokens jag.”
- Freke Räihä

Then I would say lenguage is that that we may mis-unda-stend each udda.”
- Krazy Kat

”Det är en intressant bok som förhåller sig mellan fantasins värld och den verkliga världen som vi dagligen lever i. Språket gör resan enklare och Håkan Eklund har verkligen funnit ett perfekt uttryckssätt.”
- Josef Bengtsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar