söndag 3 november 2013

Born to Run

Bokrecension:
Born to Run - Jakten på Löpningens själ.
Av Christopher McDougall

Man måst vara lite insnöad på löpning som träningsform och aktiv. Då blir denna filosofiska reportagebok sju resor bättre. Och då jag är joggare så hade jag en fantastiskt inspirerande lässtund när jag dök ner i boken.


Christopher McDougall är sportig journalist på löpartidningen Runners World som, efter skadats av sin egen träning, söker efter alternativa löparformer och vägar att komma tillbaka. Sökandet leder honom tämligen omgående till ett mytomspunnet löparfolk i en avlägsen kanjon i Mexico. nämligen det sandallubbande Tarahumaraindianerna. Hos dem, och via möten med färgstarka ultramaratonlöpare så ändras hans, och därmed också min, syn på löpningen och förhoppningsvis för alltid.

Som joggare har jag två problem. Det ena är ömma fötter. Det andra är att lusten stundtals tryter. Soffpotatisen är hårt rotad i själen.

Men Born to Run är fruktansvärt inspirerande. Man läser det underhållande tankarna och redogörelserna och frestas hela tiden att lägga boken ifrån sig! Men bara för att snöra på sig joggarpjux för att pröva nytänkta löpargrepp.

I efterforskningar har jag förstått att boken är välkänd i världen och hos närmsta kompisgängets löpers är den också läst. Alla vittnar de om den inspirerande effekten.

Själv får jag tankar att slänga skorna på tippen. Inte av ge-upp-skäl. Utan sätta-igång-på-riktigt-skäl.

Försiktiga tester har redan gett mig insikten att billigaste converse-kopiorna funkar lika bra som tusenspännsskorna i löpsammanhang. Och den allvarliga avsikten att anmäla sig till i varjefall
ett halvmaralopp nästa säsong, är planterad.

Betyg: 5 af 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar