måndag 30 december 2013

Poesi 10.0



tankar:

POESI 10.0
- 10 år med poeter.se
Jubilieumssamling


*
Jag är feg och skriver inte en riktigt recension på den här boken.
Den ligger mig väldigt nära i hjärtat som aktiv medlem av sajten
som gett ut boken - och den är till bredden fylld av poesi och poeter
cirkus 600 stycken och därmed lika många olika sätt att skriva och att
läsas. En recension låter sig inte riktigt göras alltså.
Men tankar har jag och det är en poetiskt glädjefnatt att ha bläddrat och
läst i boken under de senaste två veckorna.

För den utomstående så kan berättas att det är en poesisajt, poeter.se,
som firar sin tioåriga existens med att ge ut en bok. De efterlyste bidrag
bland sina medlemmar och så gick redaktionen crazy och gick all in i
den bemärkelsen att de inte valde ut 100 eller 200 representativa
poeter med verk, utan de fläskade på det grövsta di hade och tog med
alla bidrag. Så skön galenskap!

Sen blev det en bedårande tegelsten av det hela också. det är 640 sidor
i boken och det tecknar effektivt en tvärsnitt av det poetiska skapande
som finns "ute i stugorna" i samtiden.
Så funkar boken också som en schysst utropstecken på hur det står till
med poesin idag. sajten har närmare 50 tusen medlemmar!

Jag är aktiv till och från på sidan. i början, när jag insåg att jag höll
på med att skriva poesi till vardags så var jag där väldigt ofta och skrev
och löste andra och kommenterade och blev kommenterad. Det var och
är en väldigt bra sidan att lära sig dikta på. Eller att få råd om hur man
kan få sin poesi att bli mer poetisk. Faktiskt var det så för mig.

Nu är jag inne i en mer aktiv period igen och det mesta jag gör nu är
att läsa all poesi som hela tiden läggs ut. Det är ett flöde av kreativ
kraft! Och man dragas iväg väldigt lätt.

Det funkar också i boken. den vill inte ta slut utan man kan läsa och
läsa och läsa och tankarna flyger och var hur som helst mellan teman,
känslor, stilar och namnen på de medverkande: För det är också en av
de fröjdefulla sakerna: att känna igen namn och stilar från sajten. Det
blommar ut små nostalgiska minnen. Flera av dem som jag nu ser som
 mina vänner är hittade på poeter.se från början.

Diktandets början ligger där. och boken är som ett fint minne.

Som boktips är det rekommenderat. det är, som sagt, en bra pulstagare
och översikt av aktiv nu-poesi (senaste tio åren) och boken rymmer ju
så mycket! Vidare har dom i redaktionen lagt in intervjuer, anekdoter,
fotografier och sådant så att det inte blir lite bra avbrott från det rent
 diktiska då och då. Ska man ha en diktbok kan det var den här.

Eller någon som jag gjort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar