lördag 6 augusti 2011

Freke Räihä - Standardformulär för..

Har läst den minst sagt annorlunda diktboken
"Standardformulär för Språkförbittring" av Freke Räihä.
Diktboken är mer kanske en konceptbok men det talar
en hel del om hur en poet - eller vilken skribent som helst -
har det i sin jakt att få bli publicerad.

Det Freke har gjort är att samla ihop avslag, refuseringar
och några fläckvisa antaganden som han fått och sedan serverat
allt i cut-up-poesi.

Det är en mycket rolig poesi tycker jag i det igenkännande.
Vet inte hur Freke har tänkt att alstret ska slå an hos läsaren.
Det blir onekeligen en smällkäft åt förlagen som ofta bemöter
den lilla skrivarens drömmar och öppna själar med automatskriftade
Nej-tack. Men som sagt: Hos mig blir det humor. jag skrattar
åt hur ruttet förlagen möter drömmar.

Jag tycker det är ett enkelt och därför mycket genialt
grepp att göra en bok på detta tema och det kan väl
också ses som en tröst till de tröstlösa. Ett boktips i allmänhet
och till skrivare i synnerhet.

Bokomslaget har jag ritat förövrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar